vineri, 25 ianuarie 2013

Despre 1,6% creștere a PIB-ului



Vestea bună este că se estimează o creștere economică, vestea proastă este că este mai mică decât estimările mai vechi (a fost 3,6%, 2,4%, 1,8%). Ce pare să fie interesant în întreaga discuție despre prognoza de PIB este abordarea de genul ”hai să ghicim cât o să fie”. Când este vorba de viitor, ploaia se întâmplă sau nu, ninsoarea se întâmplă sau nu PIB-ul se întâmplă dacă luăm măsuri să se întâmple.
Dezvoltarea este la întâmplare?
Mă doare lipsa unei întrebări adresate specialiștilor, cu o nuanță diferită ”cum facem să fie PIB-ul X%?”. Bugetul este un mecanism de redistribuire, care folosit eficient, în corelație cu politica monetară poate fi un instrument de stimulare economică.
În primul rând România este evaluată de investitori și după indicatorul ”ease of doing business index” în traducere ”indexul ușurinței de a face afaceri” unde SUA avea în 2012 valoarea 4, Uniunea Europeană 20, România 72. Pe locul I la acest index este Singapore, pe locul 185 se află Zimbabwe). Deci, ca să avem o îmbunătățire a indexului ar trebui să scădem de la 72 până la 20 ca să atingem media europeană și mai jos ca să devenim un punct foarte atractiv pentru investiții. Dacă descompunem acest indicator în elemente componente și le stabilim ca obiective, putem îmbunătăți semnificativ poziția României în stimularea mediului de afaceri, și implicit să îmbunătățim valoarea PIB-ului. Criteriile care se află la baza acestui indice sunt:  începerea unei afaceri, permisele de construcții, obținerea electricității, înregistrarea proprietății, obținerea creditelor, protejarea investitorilor, plata taxelor, comerțul exterior, punerea în aplicare a contractelor, soluționarea insolvențelor, distanța de frontieră, antreprenoriat, bune practici, transparența reglementărilor în afaceri. La toate aceste capitole se dau punctaje în funcție de cost, durată, număr de proceduri, acces la informații etc. Dacă în ceea ce privește costurile care ar fi venituri la buget poate ar fi motive să existe rezistență sau motive de a nu se interveni semnificativ, tot ceea ce înseamnă durată, proceduri și transparență se poate reduce semnificativ, și, implicit s-ar reduce semnificativ și numărul de funcționari necesari ca să nu mai vorbim de corupția implicită (rele practici).
Numai prin simplificarea și eficientizarea procedurilor de insolvență s-ar putea mobiliza capitaluri suficiente pentru o creștere de 1% din PIB, prin scăderea timpului de autorizare s-ar putea pune în funcțiune investițiile mai repede, ceea ce ar avea efecte spectaculoase asupra eficienței investițiilor, cu un impact pe termen scurt de minim 0,5% din PIB, dar pe termen lung de 1-2% din PIB.
România este înțepenită în reglementări netransparente, bariere la intrarea în afaceri și profesii, care sunt mai degrabă formale și menite să protejeze un status-quo decât să încurajeze competiția. Ce bariere trebuie să spargem ca să se elibereze creștere economia?
Legislația protejează poziții pe piață împotriva concurenței, pentru că pentru orice nouă afacere păienjenișul de reglementări este stupefiant, și cerința de capital inițial pe măsură. De ce să nu avem bănci mici, locale, municipale, cu câteva zeci de acționari? De ce să nu avem firme de asigurări sau de brokeraj mici? De ce se încurajează lanțurile de farmacii în defavoarea micilor farmacii? Pentru că mentalitatea este monopolistă, anti-concurențială.
Tot sistemul de avize, aprobări, certificări, etc, nu face decât să elimine răspunderea. Un manager se ascunde de responsabilitatea pierderilor cu hârtii și proceduri, bilanțuri semnate și contrasemnate, audituri conform standardelor. Produsele standard nu pot fi criticate pentru că, așa e standardul… Dar nu pot exista produse mai bune, pentru că pentru ele nu există standard.  Standardul nu poate fi de vină, e perfect, legea nu poate fi vinovată, e perfectă, dar cei care elaborează legi și standarde nu răspund de rezultate, și atunci de ce ar fi perfecte? Și dacă legea e ”europeană” cu atât mai mult nu există responsabilitatea efectelor ei negative. Și dacă standardul este internațional, cu atât mai mult este lipsit de responsabilitatea impactului negativ.
Noi suntem de vină?
Nu sunt foarte sigur de asta. Un număr enorm de reglementări le-am luat de la UE la pachet și din păcate aceste reglementări sunt monopoliste și în defavoarea micului investitor, favorizând marile corporații. Noi suntem în etapa formării capitalului, pentru noi micile investiții sunt esențiale ca să acumulăm capital privat capabil de mari investiții. Am preluat înainte de vreme niște reguli care nu se potrivesc cu nivelul nostru de dezvoltare economică. În domeniul financiar nu mai avem practic capital  românesc, și asta pentru că bariera de intrare este mai sus decât capitalul românesc acumulat în acest moment. Atunci, poate problema nu este capitalul ci bariera…
Competența românilor, rezultată din sistemul de educație și din cultură, este mereu privită disprețuitor, dar dacă luăm românii din contextul prost și îi punem într-un context bun, uimitor, dar performează cel puțin la nivel mediu dacă nu peste medie… Atunci, nu românii și competența lor sunt problema ci contextul. Le e frică la britanici, francezi și germani de emigranții români? Putem negocia cu ei reglementări europene care să le dea șansa românilor să stea acasă.
Ce putem face?
Eu zic sa stresăm politicienii noștri cu idei de îmbunătățiri legislative care să înceapă cu: ”se abrogă”. Și la fiecare 7 ”abrogări” să fie o prevedere legală. Dacă vreți este varianta corectă a fostului algoritm de angajare în sectorul public. ”Domnia legii” înseamnă din păcate stagnarea economiei dacă legislația este absurdă și excesivă.
Și atunci, de câte ori o prevedere legală este absurdă, este datoria noastră de cetățeni față de copii noștri și față de vecini și prieteni să tragem de mânecă un politician și să-i cerem să modifice legea în Parlament. Știm cu toții că politicienii sunt mari și grei, dar dacă ne atârnăm destui de mâneca lor va trebui să aleagă între haina elegantă de parlamentar și mâna care rămâne goală după ce se rupe mâneca. Legile care țin în loc economia, în special avize, aprobări, certificări, trebuie să fie foarte serios țintite. O să fie abuzuri? Da, dar în loc să fie reglementat dreptul de a se intra în afacere să fie reglementat abuzul, daunele, pagubele produse. Ca să dau un exemplu, avizul în construcții poate fi eliminat complet, dar în schimb, constructorul să răspundă personal și nelimitat de daunele produse de defectele de construcții, fără termen de prescripție. Așa eliminăm o sursă de corupție, avizul și o înlocuim cu libertate și răspunderea pe care o implică ea.  Nu se poate să declarăm că piața stabilește cererea și oferta, dar să încorsetăm piața cu milioane de reglementări.

Niciun comentariu: