sâmbătă, 29 decembrie 2012

Despre Marx

Manifestul comunist (Marx&Engels) 2008-2012: 1620 citări, 2003-2007: 1240 citări, 1990-2000: 740 citări (Google Scholar).
Das Capital: 2008-2012, 8330 citări, 2003-2007, 5470 citări, 1990-2000: 3330 citări (Google Scholar)

Cunoaște-ti dușmanul, (Sun Tzu)
 Poate noi cei care am trăit comunismul, în cazul meu fiind copil, alții fiind adulți, alții întreaga lor viața, poate ar trebui să recitim Marx, nu cu ochii celor care ridica osanale ci cu ochii care au văzut cozi la lapte, carne si tichete de pâine pe timp de pace.
Un banc vechi: Un american se întâlnește cu un român (în perioada comunistă), și îi spune că din opera lui Marx românii au luat Munca americanii Capitalul.
Marx a fost unul din cei mai mari gânditori ai epocii moderne, impactul ideilor sale a fost și este absolut enorm, fie că ne place fie că nu. Nouă, orice referință la Marx, Engels, Lenin, ne zgârie urechile, și ne dă fiori pe șira spinării. Respingem automat, instinctiv, cu imaginea Societății Multilateral Dezvoltate a Epocii de Aur în minte orice referință la Marx. Poate a sosit vremea să ne așezăm în fotoliu, să ne înarmăm cu răbdare și să citim Marx.
În vară am făcut un efort să citesc o carte de Economie Politică din perioada comunistă. A fost realmente un efort pentru că aveam mereu tendința să mă enervez la fiecare început de capitol și să trântesc cartea de pereți. Este o experiență șocantă să citești astăzi o carte din care răzbate propaganda și dogma la fiecare paragraf. Dar, am constatat că nu l-am citit pe Marx, și îmi este rușine. Nici unul din profesorii mei nu mi-a recomandat să-l citesc, și îmi este rușine și pentru ei. Motivul este foarte simplu, obiectivitatea științifică trebuie să primeze în fața propriilor sentimente (în cazul meu) și în fața propriei spaime (în cazul profesorilor mei). Și dacă Marx a greșit, sau dacă a fost interpretat greșit, lipsa mea de documentare nu-mi permite să înțeleg unde anume și în ce fel o doctrină a putut să genereze o societate atât de strâmbă ca cea pe care am văzut-o eu cu ochii de copil, si o diferență de nivel de trai atât de mare între România și Europa de Vest.

Niciun comentariu: